ALGEMENE VOORWAARDEN

Artikel 1
Bij afwezigheid van een afzonderlijke schriftelijke contractuele overeenkomst zijn deze Algemene Verkoopsvoorwaarden (hierna de “AV”) van toepassing op alle werken en/of leveringen zoals beschreven in de Offerte van Demo J.V. NV (hierna de “Werken”) (hierna de “Aannemer”). Deze AV zijn ook geldig voor toekomstige zakelijke transacties tussen de partijen.

Artikel 2
De contractuele verhouding tussen partijen wordt als volgt bepaald: -De offerte van de Aannemer (hierna de “Offerte”); -Deze Algemene Verkoopsvoorwaarden; – de eventuele orderbevestiging van de Opdrachtgever. (hierna het “Contract”) Bij inconsistenties tussen de Offerte, AV en eventuele orderbevestiging van de Opdrachtgever, dient men zich te baseren op de hiërarchie zoals hierboven vastgesteld. Wijzigingen in of afwijkingen van de AV zijn niet van toepassing tenzij schriftelijk overeengekomen door beide partijen. Onverminderd het tegendeel in de standaard aankoopvoorwaarden van de Opdrachtgever, hebben deze AV voorrang op alle overeenkomsten en gebruiken die hieraan tegengesteld zijn, tenzij anders schriftelijk vastgelegd in een document ondertekend door beide partijen.

Artikel 3
• Teneinde de Aannemer in staat te stellen de Werken uit te voeren en aan zijn contractuele verplichtingen te voldoen, is het vereist dat de Opdrachtgever, inter alia, aan de volgende voorwaarden voldoet, welke uitdrukkelijk als voorvereiste worden beschouwd voor de nakoming van de contractuele verplichtingen door de Aannemer: • De Aannemer moet toegang tot en uitgang van de locatie worden verleend, voor de doeleinden van de Aannemer zoals beschreven in de Offerte, gedurende de looptijd van de Werken. • De ruimtes waarin de Werken worden uitgevoerd, moeten vrij zijn van alle obstakels; meubels en/of machines. Indien dergelijke obstakels, meubels en/of machines alsnog in de ruimtes staan, dienen deze door de Opdrachtgever beschermd te worden op eigen kosten en moet de Opdrachtgever de Aannemer hiervan op de hoogte stellen vóór de interventie. • De Opdrachtgever is gehouden tot naleving van de wettelijke bepalingen en de bepalingen die de veiligheid, de hygiëne en het milieu regelen. De Opdrachtgever verbindt zich ertoe om deze wettelijke en reglementaire verplichtingen na te komen; • De Opdrachtgever dient voor elke tussenkomst van de Aannemer, alle nutsvoorzieningen uit te schakelen (water, gas, elektriciteit, verwarming, telefoon,…). In geen geval zal de Aannemer aansprakelijk gesteld kunnen worden voor enige vorm van schade die het gevolg is van het niet nakomen door de Opdrachtgever van haar contractuele verplichtingen, waaronder, maar niet beperkt tot, de in deze AV beschreven verplichtingen.

Artikel 4
Voor de verwezenlijkte Werken, met name de opruiming en het laden waarvan de prijs is vastgesteld op grond van het gewicht per ton of per kubieke meter op de vrachtwagen, zal de Opdrachtgever, en dit op eigen risico, hoeveelheden op de werf dienen te controleren. Bijgevolg zal geen enkele betwisting aangaande de hoeveelheid, categorie en/of kwaliteit van hetgeen geleverd is, tegen ons kunnen worden opgeworpen, zelfs indien een betwisting kort daarna binnen de 8 dagen na de levering zou tussenkomen en/of bevestigd wordt bij aangetekend schrijven.

Artikel 5
Voor de Werken, waarvoor de Aannemer in onderaanneming werkt en bijgevolg als onderaannemer optreedt, zullen met name de kosten van signalisatie, van verlichting, van bijzondere uitrustingen, gebruikers en uitschakeling van de wegensignalisatie volledig ten laste van de Opdrachtgever zijn. In het kader van dit Contract, stemt de Opdrachtgever ermee in de Aannemer te vrijwaren van alle burgerrechtelijke en contractuele aansprakelijkheden indien, gedurende de Werken, verborgen gebreken of niet eerder geïdentificeerde technische installaties beschadigd raken. Dit omvat specifiek, maar is niet beperkt tot, sprinklersystemen, pijpleidingen, afdekmaterialen, verlichting, elektrische bedrading, en systemen die geïdentificeerd worden door specifieke kleurmarkeringen, ongeacht of deze beschadigingen veroorzaakt zijn door de Aannemer zelf of door zijn onderaannemers.

Artikel 6
De Opdrachtgever erkent hierbij dat de Aannemer niet aansprakelijk noch bevoegd is om asbestsanering en/of de verwijdering van giftige stoffen uit te voeren. Indien de Aannemer of diens onderaannemers tijdens de Werken asbest of andere giftige materialen aantreffen, zal de Aannemer de Opdrachtgever hierover schriftelijk informeren. Alvorens de werkzaamheden voort te zetten, is een schriftelijke toestemming van de Opdrachtgever vereist, zonder dat er aanspraak gemaakt kan worden op compensatie voor vertragingen. De Opdrachtgever is verantwoordelijk voor het regelen en bekostigen van het verwijderen van asbest en eventuele bijkomende kosten, inclusief de kosten voor gespecialiseerde aannemers of professionals die betrokkenzijn bij de asbestverwijdering.

Artikel 7
Indien door de Opdrachtgever, voor de aanvang van de Werken of tijdens de uitvoering ervan, aan de bepalingen van de Offerte een wijziging wordt aangebracht, die een verhoging of vermindering van de prijs met zich meebrengt, dan zal deze door de meest gerede partij aan de andere partij schriftelijk gemeld worden en zal deze in rekening gebracht worden vanaf de uitgifte van de volgende factuur die betrekking heeft op de staat van de voortgang van de Werken. De onderbreking van de Werken ingevolge een betwisting van de nieuwe prijs zal in geen geval aanleiding kunnen geven tot enig bezwaar vanwege de klant. De uitvoeringstermijnen zullen onderbroken worden totdat een akkoord over de prijs tot stand is gekomen. In dat geval zal geen enkele vergoeding wegens vertraging kunnen opgeëist worden.

Artikel 8
Ook indien een vaste prijs is overeengekomen in de Offerte, behoudt de Aannemer het recht om aanpassingen aan de Offerte, die voortvloeien uit veranderingen in de hoeveelheden, aan te tonen met alle beschikbare bewijsmiddelen, inclusief getuigenissen. Indien de daadwerkelijke hoeveelheden met meer dan 10% afwijken van de oorspronkelijk overeengekomen hoeveelheden, behoudt de Aannemer zich het recht voor om de eenheidsprijzen dienovereenkomstig aan te passen. Bij een geschil over de aanpassing van de prijs worden de Werken opgeschort totdat er overeenstemming is bereikt. Onder geen beding kan de Aannemer in dergelijke situaties aansprakelijk worden gesteld voor vertragingsschade als gevolg van deze aanpassingen of de opschorting van de werken.

Artikel 9
Indien voor de aanvang van de Werken geen gedetailleerd onderzoeksrapport betreffende de staat van de ondergrond, opgesteld door een door de Opdrachtgever ingeschakelde gespecialiseerde ingenieur, wordt verstrekt, sluit de Aannemer hierbij elke aansprakelijkheid uit voor directe of indirecte schade die zou kunnen ontstaan door verzakking of verschuiving van de ondergrond. Dit betreft uitdrukkelijk schade aan de in uitvoering zijnde Werken, aan de omliggende gemeenschappelijke en naburige structuren, alsmede schade binnen een straal van 5 meter van de plek waar de Werken worden uitgevoerd.

Artikel 10
De totale aansprakelijkheid van de Aannemer met betrekking tot dit Contract en de uitvoering ervan, ongeacht of deze gebaseerd is op dit Contract, het toepasselijk recht, een onrechtmatige daad zal niet meer bedragen 100% van de Prijs, met een maximum van 30.000,00 EUR. Niettegenstaande enige andere bepaling uit dit Contract zal de Aannemer, zijn werknemers en/of onderaannemers in geen geval aansprakelijk zijn voor bedrijfsschade, gevolgschade en/of indirecte schade. In geval van fraude, opzettelijk of grof nalatig plichtsverzuim, evenals in geval van toerekenbare schade aan het leven, het lichamelijk welzijn of de gezondheid is de Aannemer aansprakelijk voor alle daaruit voortvloeiende schade, voor zover dit verplicht is door het toepasselijk recht. Deze aansprakelijkheidsbeperkingen en de uitsluitingen van aansprakelijkheid in dit artikel prevaleren boven om het even welke tegenstrijdige of inconsistente bepaling van onderhavig Contract. Indien geen uitvoeringsfout aan de zijde van de Aannemer vastgesteld kan worden, ligt de aansprakelijkheid voor schade voortvloeiend uit de uitvoering van de werken volledig bij de Opdrachtgever. Dit omvat expliciet de verantwoordelijkheid ten opzichte van derden, waaronder de buren, voor alle betreffende schade.

Article 11
De Opdrachtgever zal verplicht zijn om de uit te voeren Werken duidelijk te definiëren, met name wat betreft de oppervlakte, de diepte en de milieunormen. Hij zal eveneens de uitvoering van de Werken moeten volgen of zich naar behoren laten vertegenwoordigen. Bij gebreke hiervan zal de Opdrachtgever niet kunnen eisen dat de Aannemer haar algemene verantwoordelijkheid, verbonden aan enig gebrek in de uitvoering van de Werken, op zich neemt. Elke klacht met betrekking tot de wijze waarop de Werken zijn uitgevoerd, dient schriftelijk te worden gemeld binnen een termijn van 24 uur na de uitvoering van de betwiste Werken. Klachten over de afmetingen dienen schriftelijk te worden gemeld binnen een termijn van 24 uur na de opmeting. Andere klachten dienen, op straffe van verval, per aangetekend schrijven met een gedetailleerde beschrijving van de klachten te worden gemeld aan de Aannemer binnen een termijn van 8 dagen na de levering of het afhalen.

Artikel 12
De Aannemer verbindt zich ertoe de Werken te verrichten tegen de in de Offerte gespecificeerde prijs, vermeerderd met de toepasselijke BTW (hierna de “Prijs”). De Opdrachtgever verbindt zich ertoe de Prijs aan de Aannemer te voldoen binnen een termijn van 30 kalenderdagen volgend op de datum van de factuur, behoudens andersluidende schriftelijke overeenkomst tussen de partijen. Bij gebreke aan betwisting bij aangetekend schrijven binnen de 8 dagen vanaf de verzenddatum van de factuur, zullen deze in hun geheel verschuldigd zijn. In afwijking van het oud artikel 1153 van het Burgerlijk Wetboek, worden de facturen die niet op hun vervaldag betaald zijn, van rechtswege en zonder dat enige ingebrekestelling noodzakelijk is, verhoogd met een intrest van 1 % per maand tot op de dag van betaling, waarbij de maand tijdens dewelke de betaling plaatsvindt als een volledige maand telt. Er wordt bovendien uitdrukkelijk tussen partijen overeengekomen dat indien het bedrag van de facturen niet tijdig betaald is, het achterstallig bedrag zal verhoogd worden met 15% ten titel van forfaitaire vergoeding met een minimum van 250€. De aanvaarding van wissels en andere betalingsmiddelen brengt geen schuldvernieuwing met zich mee noch afwijking van deze AV en de eventuele discontokosten blijven ten laste van de Opdrachtgever. Echter, indien de Opdrachtgever een consument is, wordt de volgende procedure, in overeenstemming met de Belgische Wet van 4 mei 2023 Wet houdende invoeging van boek XIX “Schulden van de consument” in het Wetboek van economisch recht toegepast: Een kosteloze herinnering wordt verzonden, met een aanvullende betalingstermijn van 14 dagen, zonder extra kosten of nalatigheidsinteresten voor de consument. Blijft betaling uit, dan worden nalatigheidsinteresten berekend op basis van de wettelijke rente plus 8%. Een forfaitaire schadevergoeding is verschuldigd als volgt: €20 voor bedragen tot €150; €30 plus 10% op het bedrag tussen €150,01 en €500; €65 plus 5% op het bedrag boven €500, tot een maximum van €2.000. Indien De Aannemer nalaat verschuldigde bedragen binnen de gestelde termijn aan de klant terug te storten, heeft de klant recht op een gelijkwaardige wettelijke rente vanaf het moment dat de Aannemer kennis heeft van het rekeningnummer van de consument.

Artikel 13
Indien de Opdrachtgever zijn betalingsverplichtingen niet nakomt of één van in het Contract opgesomde verplichtingen niet nakomt, dan kan de Aannemer nadat de Aannemer minstens 5 dagen op voorhand een kennisgeving heeft bezorgd, de Werken opschorten of het tempo van de Werken terugschroeven totdat de Aannemer de betaling heeft ontvangen of de verplichting is nagekomen, al naargelang het geval en zoals in de kennisgeving beschreven. Het voorgaande doet geen afbreuk aan andere rechtsmiddelen die openstaan voor de Aannemer, waaronder de aanspraak op de terugbetaling van kosten die in verband met het voorgaande zijn opgelopen en zijn recht om het Contract te beëindigen.

Artikel 14
Bij niet-naleving door de Opdrachtgever van enige in het Contract vastgelegde verplichting, resulterend in het onvermogen van de Aannemer om de Werken geheel of gedeeltelijk uit te voeren, of in gevallen waarin de voortgang van de werf wordt opgeschort om redenen buiten de wil van de Aannemer of door het verzuim van de Opdrachtgever conform de voorafgaandelijk gespecificeerde bepalingen, behoudt de Aannemer zich het recht voor om aan de Opdrachtgever de reeds gemaakte kosten voor de voorbereiding van de Werken, evenals de inzet van materiaal en arbeidskrachten tegen het geldende tarief bepaald door paritaire commissie 124, in rekening te brengen. Daarnaast behoudt de Aannemer zich het recht voor om een schadevergoeding van 10% van het offertebedrag te vorderen.

Artikel 15
De in deze Overeenkomst opgenomen termijnen voor de voltooiing van de Werken worden beschouwd als indicatief en streefdata, tenzij uitdrukkelijk anders is overeengekomen tussen de Opdrachtgever en de Aannemer. Indien de Aannemer, om redenen waarvoor uitsluitend de Aannemer aansprakelijk is, de in de Offerte overeengekomen finale opleveringsdatum niet nakomt, dan kan de Opdrachtgever als vergoeding voor deze vertraging een vaste schadevergoeding vorderen van hoogstens nul komma drie procent (0.3%) van de netto Prijs voor elke volledige week vertraging (hierna “Vaste Schadevergoeding Wegens vertraging”). Het totaalbedrag van de door de Aannemer te betalen Vaste Schadevergoeding Wegens Vertraging mag echter niet meer bedragen dan drie procent (3%) van de Prijs met een maximum van 30.000,00 EUR.Voor de zekerheid wordt er hierbij verduidelijkt dat het recht op een Vaste Schadevergoeding Wegens Vertraging de afdoende voldoening en het enig en uitsluitend rechtsmiddel van de Opdrzchtgever vormt voor om het even welke daadwerkelijke schade die de Opdrachtgever heeft opgelopen ten gevolge van een dergelijke vertraging in plaats van om het even welk ander rechtsmiddel dat wettelijk van toepassing is. Bij de voltooiing van de Werken, zal de toezending van de slotfactuur door de Aannemer beschouwd worden als definitieve oplevering, tenzij binnen 8 dagen na verzending een betwisting wordt ingediend via aangetekend schrijven. Derhalve wordt de Aannemer ontheven van alle verdere verplichtingen en verantwoordelijkheden 8 dagen na de datum van factuuruitgifte en erkent de Opdrachtgever op onherroepelijke wijze de aanvaarding van de Werken zonder enige mogelijkheid tot betwisting, bij gebrek aan dergelijke betwisting.

 

Artikel 16
Er wordt uitdrukkelijk overeengekomen dat in de eventualiteit dat de termijnen van de aanvang en de beëindiging van de Werken tijdens het bouwverlof vallen, de Opdrachtgever aanvaardt dat deze termijnen naar later worden verschoven zonder dat enige vergoeding wegens vertraging kan aangerekend worden.

Artikel 17
De Opdrachtgever erkent dat werken met betrekking tot stabiliteit, zoals de plaatsing van deurbalken, het werken met schijven en het traceren van de werken of elke andere techniek die zowel specifiek als gespecialiseerd is, niet tijdens de Werken zouden worden opgelegd of gevraagd. Deze werken dienen onder de volledige verantwoordelijkheid van de Opdrachtgever te worden uitgevoerd en vóór aanvang van de Werken te worden voltooid. Ze zullen in geen geval tijdens de uitvoering van de Werken door de Aannemer kunnen worden opgelegd of geëist.

Artikel 18
Geen van de partijen kan aansprakelijk worden gesteld voor welke schade (inclusief vertragingsschade) ook die de andere partij lijdt als de partij haar verbintenissen uit hoofd van dit Contract, niet uitvoert tengevolge van een situatie van overmacht. Met overmacht worden gelijkgesteld onvoorziene omstandigheden welke van die aard zijn dat de uitvoering van het Contract daardoor onmogelijk, dan wel dermate bezwaard en/of onevenredig kostbaar wordt dat prompte naleving vanhet Contract in redelijkheid niet van de andere partij kan worden vereist. Worden daarom o.m. als overmacht beschouwd: stakingen, bedrijfsblokkades, epidemies, contractbreuk of voorraadtekort door leveranciers van de Aannemer, natuurrampen en wettelijke of administratieve beperkingen.In het geval van uitstel door overmacht, wordt de eventuele einddatum voor de definitieve oplevering zoals bepaald in het Contract pro rata de verloren werkdagen verlengd, waarbij elke dag van uitstel door weerverlet leidt tot een overeenkomstige verlenging van de opleveringstermijn.

Artikel 19
Bij onwerkbaar weer, waardoor de uitvoering van de Werken onmogelijk of onveilig wordt, behoudt de Aannemer zich het recht voor om de werkzaamheden uit te stellen zonder enige aansprakelijkheid en/of voor vertragingsschade. De bepaling van onwerkbaar weer geschiedt conform de richtlijnen van het Koninklijk Meteorologisch Instituut (KMI) en/of de toepasselijke sectorale afspraken. In het geval van uitstel door weerverlet, wordt de eventuele einddatum voor de definitieve oplevering zoals bepaald in het Contract pro rata de verloren werkdagen verlengd, waarbij elke dag van uitstel door weerverlet leidt tot een overeenkomstige verlenging van de opleveringstermijn.

Artikel 20
De Aannemer verzamelt en verwerkt de persoonsgegevens die door de Opdrachtgever worden verstrekt met het oog op de uitvoering van het Contract, het beheer van klanten en de boekhouding. De wettelijke grondslagen zijn de uitvoering van het contract, de naleving van wettelijke en regelgevende verplichtingen en/of het gerechtvaardigd belang. De verwerkingsverantwoordelijke is DEMO J.V.NV, rue de Ciplet 2 te 1020 Brussel. Deze persoonsgegevens worden alleen doorgegeven aan verwerkers, ontvangers en/of derden voor zover dit noodzakelijk is voor de doeleinden van de verwerking, zoals hierboven vermeld. De Opdrachtgever is verantwoordelijk voor de juistheid van de persoonsgegevens die hij ons verstrekt en verbindt zich ertoe de Algemene Verordening Gegevensbescherming na te leven ten aanzien van de personen van wie hij de persoonsgegevens aan ons heeft verstrekt, evenals met betrekking tot eventuele persoonsgegevens die hij van ons en onze medewerkers ontvangt. De Opdrachtgever bevestigt dat hij voldoende is geïnformeerd over de verwerking van zijn persoonsgegevens en zijn rechten met betrekking tot inzage, rectificatie, verwijdering en bezwaar. Voor meer informatie kunt u onze Privacyverklaring raadplegen, die beschikbaar is op onze website www.demojv.be.

Artikel 21
De Aannemer kanhet Contract, in zijn geheel of gedeeltelijk, onmiddellijk, zonder ingebrekestelling en zonder voorafgaandelijke rechterlijke tussenkomst, schriftelijk beëindigen zodra de Opdrachtgever zich (i) in staat van faillissement dan wel kennelijk onvermogen bevindt, is toegetreden tot de procedure van gerechtelijke reorganisatie of anderszins, dan wel ontbonden is en in vereffening is of (ii) schuldig maakt aan een ernstige wanprestatie, onverminderd het recht op schadevergoeding van de Aannemer. Indien blijkt dat de Opdrachtgever zich in een zodanig moeilijke financiële toestand bevindt dat de Aannemer redelijke motieven heeft om te veronderstellen dat hij niet meer in de mogelijkheid zal zijn om zijn contractuele verplichtingen na te komen, heeftde Aannemer tevens het recht om het Contract te beëindigen, mits een opzeggingstermijn van vijftien (15) kalenderdagen, gericht aan de Opdrachtgever per aangetekend schrijven, onverminderd het recht op schadevergoeding van de Aannemer. Indien de Opdrachtgever een rechtspersoon is en de Opdrachtgeveréén van haar verplichtingen niet nakomt en de Opdrachtgever hieraan niet heeft verholpen binnen de vijftien (15) kalenderdagen na ingebrekestelling, heeft de Aannemer het recht om de overeenkomst onmiddellijk en zonder voorafgaandelijke rechterlijke tussenkomst, ten laste van de Opdrachtgever, te beëindigen, onverminderd het recht op schadevergoeding van de Aannemer. Indien deOpdrachtgever een consument is en één van de partijen één van haar wezenlijke verplichtingen niet nakomt en zij hieraan niet heeft verholpen binnen de dertig (30) kalenderdagen na ingebrekestelling, heeft de andere partij het recht om de overeenkomst onmiddellijk en zonder voorafgaandelijke rechterlijke tussenkomst, ten laste van de in gebreke blijvende partij, te beëindigen, onverminderd het recht op schadevergoeding voor de andere partij.

Artikel 22
De Opdrachtgever zal zijn rechten en verplichtingen voortvloeiend uit het Contract geheel noch gedeeltelijk overdragen aan derden, tenzij met voorafgaande en uitdrukkelijke schriftelijke toestemming van de Aannemer.

Artikel 23
De Aannemer behoudt zich het recht voor onderaannemer(s) te belasten met de gehele of gedeeltelijke uitvoering van het Contract zonder zich te bevrijden van haar contractuele verplichtingen ten aanzien van de Opdrachtgever.

Artikel 24
Indien een bepaling in deze AV, geheel of gedeeltelijk, ongeldig, onafdwingbaar of strijdig zou zijn met een bepaling van enig toepasselijk dwingend recht, wordt deze bepaling geacht geen deel uit te maken van deze AV. De rechtsgeldigheid en afdwingbaarheid van de andere bepalingen in deze AV blijft hierdoor onaangetast.

Artikel 25
Deze AV, de interpretatie en uitvoering ervan zijn onderworpen aan het Belgische recht. In geval van geschillen zijn uitsluitend de rechtbanken van Brussel bevoegd. Indien de Opdrachtgever een consument is, zijn de bevoegde rechtbanken van de woonplaats van de Opdrachtgever bevoegd.

Pin It on Pinterest